Tuesday, June 3, 2014

Oh vitamin E...

Teks : Maysarah Ahmat




Assalamualaikum dan selamat petang. Entry saya kali ini mengenai vitamin E. Ramai dikalangan kita mengambil vitamin E untuk mengekalkan kesihatan kulit supaya sentiasa cantik, gebu dan berseri. 

Apa itu vitamin E ?




Vitamin E ( Alpha tokoferol ) adalah nutrien larut lemak yang boleh didapati dalam kebanyakkan makanan. Di dalam badan, ia bertindak sebagai antioksidan yang membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas.

Radikal bebas sebenarnya adalah sebatian yang terbentuk apabila badan kita menukar makanan yang kita makan kepada tenaga. Kita juga selalu terdedah kepada radikal bebas dalam persekitaran seperti asap rokok, pencemaran udara dan cahaya ultraviolet dari matahari.

Selain itu, vitamin E dapat meningkatkan sistem imun tubuh badan untuk menghalang serangan bakteria dan virus. Ia juga berperanan dalam mencegah penyakit jantung dan kanser paru-paru.
Wah2...Jennifer Lopez pun ambil vitamin E...Vitamin E Shaklee lagi...nak tau apa perbezaan Vitamin E Shaklee ni dengan vitamin E yang ada dipasaran?..tunggu entry akan datang....


Sharing is caring...bye...


No comments:

Post a Comment