Monday, January 27, 2014

Gembira belajar perkara baru

Teks : Maysarah Ahmat

Hari Sabtu minggu lepas, saya telah menghadiri kursus ringkas mengenai penggunaan Google App dalam pendidikan. Salah satu topik pengajaran dalam kursus ini adalah penggunaan Google Drive. Penggunaan Google Drive ini akan sangat membantu saya dari segi menyimpan bahan pengajaran dan berkongsi dengan rakan sekerja yang lain.




Fungsi Google Drive adalah sebagai storan online dokumen, gambar, atau sebagainya. Saiz Google Drive yang disediakan kepada kita adalah sebanyak 30GB. Antara fungsi yang boleh dimanfaatkan adalah:

1. berkongsi dokumen ( word, excel , power point, pdf dan lain-lain ), gambar, fail, installer dengan rakan-rakan yang lain .
2. boleh mengedit secara online ( word, excel, dan power point )
3. boleh mencipta dokumen ( word, excel, power point , drawing )
4. sebagai 'backup ' kepada fail kita

Pendedahan kepada aplikasi Google Drive ini sangat membantu saya terutama sebagai backup kepada fail pengajaran saya. Sekiranya terjadi masalah kepada laptop saya, saya tidak perlu risau untuk mendapatkan semula bahan pengajaran saya.

Terima kasih kepada dua orang guru komputer iaitu Pn Nurul Huda dan Pn Zuriati kerana memberikan ilmu ini kepada saya dan rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment